Saturday, July 2, 2011

Jika ingin berhijrah ke Indonesia, sertailah Persipura Jayapura.

1. Saya sempat terbaca beberapa khabar angin yang mengaitkan pemain-pemain Malaysia (tak perlu disebut namanya) berminat untuk berhijrah ke Liga Super Indonesia.

2. Saya telah membaca dan meneliti beberapa aspek di Liga berkenaan, walaupun ianya tidak sesempurna liga J, Liga K ataupun Liga Australia, namun secara keseluruhannya LSI memang ada kelebihan berbanding Liga Super Malaysia.

3. Saya mula mengikuti LSI sejak penyerang kebangsaan Safee Sali menyertai Pelita Jaya Februari lalu. Saya juga kagum dengan kemampuan Safee dan rakan-rakan berjuang sehingga berjaya menyelamatkan Pelita Jaya dari zon penyingkiran.

4. Walaupun saya adalah penyokong setia Liga Super Malaysia, namun saya juga menghormati dan mengagumi tahap kompetitif LSI. Saya tidak perlu menjelaskan secara terperinci aspek-aspek yang membuatkan LSI lebih kompetitif berbanding MSL, namun secara ringkas saya boleh simpulkan bahawa tidak rugi jika pemain Malaysia mencuba nasib di LSI.

5. Saya juga menyokong mana-mana pemain kebangsaan Malaysia untuk berhijrah ke Liga di luar negara, terutama liga yang kompetitif. Ini kerana berhijrah ke luar negara boleh membantu seseorang pemain untuk mempertingkatkan kualiti permainan di samping menambah pengalaman. Secara peribadi, jika ada pemain Malaysia lain yang akan berhijrah ke LSI, saya harap mereka akan berhijrah ke Persipura Jayapura.


6. Persipura Jayapura adalah sebuah kelab LSI yang berpengkalan di kota jayapura, di wilayah Papua. Musim ini mereka berjaya menjuarai LSI dan bakal beraksi di Liga Juara-Juara Asia. (AFC Champions League) musim hadapan. Oleh itu saya berharap pemain Malaysia dapat memikat juara LSI ini dan menyertai mereka untuk aksi musim depan.

7. Pasukan ini telah terbukti berkualiti, ketika ini sedang berentap di peringkat separuh akhir piala AFC (Pertandingan yang telah di abaikan oleh pasukan dari Malaysia). Mereka berpeluang untuk mencipta kemenangan berganda untuk musim ini.

8. Peluang untuk bermain di LSI dan Liga juara Asia telah menyajikan prospek yang sangat besar, sebagai karier dan juga pengalaman bagi mana-mana pemain profesional bolasepak. Oleh itu, jika ada pemain Malaysia yang ingin berhijrah ke Indonesia, maka pilihlah Persipura Jayapura sebagai destinasi anda, kerana kelab ini sedang menuju ke era kegemilangan.

No comments:

Post a Comment