Monday, July 18, 2011

Pentingnya penguasaan bola di era bolasepak moden

1. Saya harus tegaskan sekali lagi isu ini, aspek teknikal yang perlu dikuasai pemain-pemain bolasepak di Malaysia.

2. Saya perhatikan anak-anak muda kita kurang sabar ketika mengatur serangan, kerapkali mengambil jalan mudah menghantar bola jauh (long ball) yang mana kebarangkalian untuk sampai tepat ke sasaran adalah rendah.

3. Bermula dari sekolah rendah, sekolah menengah hinggalah ke akademi bolasepak, anak-anak muda harus di didik untuk merasa selesa mengawal bola di kaki. kawalan dekat (close control) adalah intipati keyakinan seseorang pemain bolasepak.

4. Sesudah menguasai kawalan bola dekat ini, pemain harus berfikir untuk bergerak secara berkumpulan. bermain sebagai satu pasukan. Dari penjaga gol hinggalah ke penyerang. Yang memiliki bola harus bermain pantas menggerakkan bola kepada rakan sepasukan, manakala yang tidak memiliki bola (off the ball) harus membebaskan diri dari kawalan lawan dan mencipta ruang kosong bagi memudahkan kawan yang memiliki bola tadi untuk memberi bola kepadanya.

5. Sudah ada tanda-tanda pemain kebangsaan kini berkeyakinan untuk mengawal, menggelecek serta bermain satu dua di tengah padang. Cuma yang perlu dipertingkatkan lagi adalah, mereka perlu yakin dengan kemampuan diri sendiri dan tidak membuang bola dengan mudah.

6. Safiq rahim serta Amar Rohidan (ataupun Shakir Shaari) perlu menguasai bahagian tengah dengan lebih kemas, serta dibantu Norsharul Idlan yang kerap turun ke bawah untuk mengambil bola. Bagi saya, pasukan yang menguasai kawalan bola (ball possesion) yang lebih akan memiliki peluang yang lebih cerah untuk menjaringkan gol lantas memenangi perlawanan.

No comments:

Post a Comment