Wednesday, July 20, 2011

K Gurusamy boleh jadi penentu pertarungan bahagian tengah

1. Menjelang pertemuan yang dinanti-nantikan dengan Singapura sabtu ini, saya ramalkan pertarungan sengit bakal berlegar di kawasan tengah padang.

2. Saya dimaklumkan Singapura gemar bermain dengan hanya seorang penyerang tunggal, ini bermakna mereka akan dibarisi 5 orang pemain tengah yang bersedia untuk menyerang mahupun bertahan.

3. Dengan barisan pemain yang telah diumumkan petang tadi, saya berpendapat kita harus memperketatkan bahagian tengah pasukan negara. Walaupun Datuk K Rajagobal gemar dengan formasi 4-4-2 sejak dulu lagi, tapi saya berharap untuk perlawanan pertama di Jalan besar beliau perlu lakukan sedikit perubahan.

4. Saya terkilan dengan ketiadaan Shakir Shaari, namun saya percaya Amar rohidan mampu memikul tanggungjawab apatahlagi beliau cukup berpengalaman di peringkat antarabangsa. Bagaimanapun, ramai yang terlupa bahawa kita juga mempunyai seorang pemain tengah yang sangat efektif, iaitu K Gurusamy.

5. Terbukti berkesan ketika memenangi pingat emas sukan SEA, juga menjalankan tugas dengan baik ketika mengekang Lebanon baru-baru ini, saya percaya K Gurusamy memang sesuai untuk memegang peranan sebagai 'destroyer' atau perampas bola di tengah padang.


6. Secara peribadi, saya anggap beliau sebagai pelengkap kepada Safiq rahim di bahagian tengah yang mana Safiq lebih berkesan sebagai 'attacking midfielder'. Kini terserah kepada Datuk K Rajagobal samada untuk menurunkan Amar ataupun Gurusamy. Percayalah, sekiranya Gurusamy diturunkan, pasti bahagian tengah lebih mantap dan bertenaga.

7. Apapun, selamat berjuang wahai harimau!

No comments:

Post a Comment