Friday, May 20, 2011

Skuad harimau perlukan ujian bentuk baru

1. Semakin hari semakin kencang cakap-cakap peminat bolasepak tempatan bahawa pasukan dari liga perdana Inggeris akan melawat Kuala Lumpur Julai ini. mereka akan mengadakan siri perlawanan persahabatan dengan pasukan kebangsaan.

2. Saya berpendapat bahawa sudah tiba masanya untuk FAM serius dalam mencari 'sparing partner' untuk pasukan kebangsaan kita. Mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan-pasukan bertaraf kelab bukanlah sesuatu langkah yang bijak dalam membina sesebuah pasukan kebangsaan yang kuat. Jika Malaysia bermain sesuatu perlawanan persahabatan yang bertaraf "A", maka pasukan kebangsaan akan mendapat kesan positif daripadanya.

3. Sudah tiba untuk FAM mencari pasukan kebangsaan dari benua eropah mahupun Afrika bagi menguji tahap kemampuan sebenar anak buah K Rajagobal. Kita kerapkali mendengar Malaysia bertemu pasukan-pasukan dari timur tengah, Asia selatan, Asia timur dan juga asia tenggara sendiri. Pasukan-pasukan dari eropah dan Afrika juga mampu menguji pasukan negara dari segi fizikal dan juga ketahanan mental.


4. Tidak ketinggalan pasukan amerika latin. Bukan semua pasukan Amerika latin sehebat Brazil ataupun Argentina. Di sini, FAM perlu bijak mencari rakan yang mahu membangun bersama-sama dalam bolasepak.

5. Saya terfikir untuk Malaysia bermain dengan pasukan seperti Macedonia, Azerbaijan, kazakhstan, Slovakia, cyprus, Bosnia-Herzegovina (Eropah), manakala Surinam, venezuela, Trinidad & Tobago, Ecuador, peru (Amerika Selatan) dan pasukan-pasukan Afrika seperti Tunisia, Togo, Morroco, Burkina faso, dan Algeria. Contoh-contoh seperti di atas bukanlah kuasa besar bolasepak di rantau mereka.

6. Sekiranya jarak menjadi masalah, maka saya cadangkan FAM hidupkan kembali Pestabola Merdeka dengan format lapan pasukan. Pertandingan persahabatan seperti ini menguntungkan semua pihak. Kita tidak perlu terbang terlalu jauh, manakala pasukan yang bertanding turut bersetuju untuk menanggung kos-kos tertentu sahaja. Gunakan kejohanan pestabola merdeka untuk pasukan Malaysia mengadakan perlawanan persahabatan kelas 'A'.

No comments:

Post a Comment