Wednesday, May 4, 2011

Peranan dan pengaruh pemain sayap dalam perlawanan


1. Di era bolasepak moden ini, kebanyakan pasukan yang mengamalkan falsafah menyerang pastinya akan menggunakan khidmat 'wingers' atau dalam bahasa Malaysia dikenali sebagai pemain sayap. Tidak terkecuali di Malaysia, pemain sayap sememangnya berperanan besar dalam menentukan halatuju dan meningkatkan peluang kemenangan sesuatu pasukan.

2.Peranan utama pemain sayap adalah membantu pasukan menyerang dari bahagian tepi padang sama ada bahagian kiri atau kanan. Mereka berperanan untuk melebarkan permainan ke bahagian tepi padang (menghampiri garisan sisi padang) bagi mengelakkan kesesakan di kawasan tengah padang yang lazimnya akan di tentang hebat pasukan lawan. Pemain sayap akan menggunakan kelebihan dan ruang yang lebih di bahagian sisi padang bagi melancarkan serangan. Ketika bertahan, mereka juga berperanan untuk membantu menghalang pergerakan lawan di bahagian berkenaan.

3. Pengaruh pemain sayap di era bolasepak moden ini amat besar. Pemain sayap yang berkaliber sering menimbulkan rasa gerun kepada pertahanan lawan, sama seperti kehadiran penyerang yang berbisa. Mereka juga akan mengundang rasa hormat dari pasukan lawan. Secara tidak langsung, pengaruh ini akan mendominasi psikologi sebelum bermulanya sesuatu perlawanan.

4. Saya berpendapat, dengan kaedah latihan yang ada di Malaysia sekarang, belum mencukupi untuk melahirkan pemain sayap yang bertaraf asia. Ya, kita kini mempunyai beberapa pemain sayap yang bagus dan berkualiti, tetapi usaha perlu diteruskan untuk mengasah bakat secara sistematik pemain-pemain muda kita. Pemain-pemain muda terutamanya di sekolah sukan, hendaklah diberi diet yang terbaik bagi membantu mereka membina fizikal yang terbaik, setanding dengan peranan mereka sebagai pemain sayap.

5. Dari sudut taktikal, jurulatih perlu menekankan aspek 'bila' masa yang sesuai untuk pemain sayap menggelecek, dan 'bila' juga masa yang sesuai untuk pemain sayap ini membuat hantaran mudah kepada rakan. Berada di kedudukan yang betul untuk menerima bola, bagi memudahkan rakan 'midfielder' menghantar bola kepada pemain-pemain sayap ini.

6. Saya menaruh harapan tinggi supaya Malaysia akan terus melahirkan ramai pemain sayap yang berkualiti tinggi dan seterusnya membantu meningkatkan ranking Malaysia di dunia....

No comments:

Post a Comment