Wednesday, May 18, 2011

Bakat mirip kaka, Ashari aset penting negara

1. Dinobatkan sebagai penjaring terbanyak Liga Super musim lepas walaupun peranannya sebagai 'winger'. Dikhabarkan beliau seorang yang pendiam. Mempunyai larian deras meluru ke kubu lawan dengan penuh muslihat. Mampu jaringkan gol dengan kaki kanan, kiri mahupun kepala. Lorongannya kepada Safee sali di perlawanan akhir piala AFF di Jakarta telah menjelmakan gol di tempat lawan untuk pasukan negara...tuan-tuan dan puan-puan, itulah dia Ashari Shamsudin, nadi pasukan liga Super Terengganu.


2. Saya perhatikan persembahannya sejak musim lalu. kerap menjaringkan gol di perlawanan penting. 'footwork' yang kemas membolehkan beliau menggelecek dengan yakin. Ketika beraksi untuk pasukan kebangsaan, Ashari yang kerap bermula sebagai sayap kiri, dilihat dibenarkan untuk memasuki kawasan tengah padang bagi mencipta peluang kepada rakan-rakan lain.

3. Disamping kekemasan kawalan bola, beliau adalah seorang penyudah yang hebat. Sebagaimana jaringan kedua negara di Bukit Jalil ketika Final piala AFF menentang Indonesia, kita boleh lihat ketenangan beliau untuk meletakkan bola ke penjuru atas gol Indonesia. (video di bawah)


 4. Di saingan domestik pula, musim ini Terengganu dilengkapi ramai pemain yang berkaliber seperti Joseph Kalang Tie, Marzuki, Ismail farouqi, Manaf Mamat dan Abdul Hadi. Walaupun Terengganu menduduki tempat ke tiga liga ketika ini, namun saya percaya mereka mampu mencabar 2 pasukan teratas sehingga ke penghujung musim.

5. Cuma ada kala Ashari lambat turun bertahan dan menghalang pemain lawan dari mengasak ke kubu pasukannya. Saya berharap coach Irfan Bakti di Terengganu dapat terus membimbing Ashari untuk menjadi pemain yang lebih hebat di masa akan datang supaya beliau dapat terus berbakti kepada pasukan negara.

No comments:

Post a Comment