Friday, September 30, 2011

Hijrah ke eropah: Tak semestinya ke England

1. Walaupun sudah menjangka Safee Sali tidak akan ditawarkan kontrak sebagai pemain di Cardiff City, namun usaha beliau semasa sesi ujian tidak harus diperkecilkan.

2. Mentaliti seperti Safee harus dipuji dan dijadikan contoh oleh pemain Malaysia yang lain. Mentaliti untuk keluar dari zon selesa, keinginan untuk menambah pengalaman, semangat untuk meningkatkan lagi karier di dalam bolasepak serta keberanian beliau mencuba sesuatu yang baru.

3. Saya berpandangan, bolasepak di serata eropah adalah sekolah yang sesuai untuk pemain-pemain kita. Dari dulu lagi, saya tekankan bahawa corak permainan Inggeris tidak sesuai dengan pemain-pemain kita. Dengan saiz serta skill yang ada, pemain Malaysia lebih efektif jika ditanamkan corak latin ataupun campuran 'Total football'.

4. Jika kita mahu bermain secara latin ataupun 'total football', maka jawapan nya sudah pasti bukan di England. Saya cadangkan pemain-pemain kita mencuba nasib di negara yang kurang 'glamour' seperti Turkey, Bosnia, Slovakia, Belgium, Holland, France, Italy ataupun Spain.

5. Sebagaimana kita mempunyai hubungan yang istimewa dengan Slovakia (Berdasarkan latihan HMA di sana setahun dua yang lalu), maka saya sarankan FAM wujudkan pula hubungan dengan FA Turkey ataupun FA Bosnia.

6. Hantar pemain muda terbaik dari SSBJ ataupun SSBP ke akademi yang terbaik disana. Biar mereka bersekolah di Turkey ataupun Bosnia. Jika mereka berjaya 'perform' di peringkat akademi, saya percaya pasti ada kelab yang berminat untuk mengambil mereka. Ketika itu, tidak akan timbul isu permit kerja. Insya Allah.

7. FAM, FA negeri, Kelab-kelab serta pemain harus buka minda sekiranya mereka ingin berhijrah ke eropah bagi meningkatkan lagi perjalanan karier mereka.

No comments:

Post a Comment