Sunday, September 11, 2011

Pemain Malaysia perlu rebut peluang di luar negara

1. Bermain bolasepak secara kompetitif ataupun ditawarkan kontrak profesional oleh sesebuah kelab bolasepak eropah haruslah menjadi idaman setiap pemain di Malaysia.

2. Mereka perlu tanamkan cita-cita untuk mengembangkan karier lebih jauh, merantau dan meneroka peluang bermain di mana-mana negara di eropah. Samada Liga yang dikenali ataupun di liga yang kurang dikenali, pemain kita mesti berani mencuba.

3. Alangkah malang jika mereka sekadar berpuashati dapat mengecapi saingan liga Super tempatan, dan mengagungkan Piala Malaysia melebihi piala dunia. Pemain tempatan perlu sedar, dengan tahap yang ada di liga Super kita pada ketika ini, mereka tidak akan mempelajari apa-apa dari segi teknik, taktik dan gaya hidup sebagai pemain bolasepak profesional.

4. Tidak mengapa sebagai permulaan, pemain tempatan untuk mencuba nasib di liga sekitar ASEAN. Namun, jika ada peluang datang untuk bermain di eropah, rebutlah peluang itu dengan bersungguh-sungguh. Pengalaman yang bakal ditimba tidak boleh dijual beli dengan wang ringgit.

5. Tahniah kepada Safee Sali, Irfan Fazail, Fadhli shas dan Wan Zack Haikal. Mereka ini merupakan kelompok pertama anak Malaysia yang diberi peluang mempamer bakat di eropah. Saya berdoa lepas ini, ramai lagi anak Malaysia mendapat peluang yang sama.

No comments:

Post a Comment