Monday, September 26, 2011

Liga Super Perlu kekal 14 pasukan

1. Saya ada sempat terbaca keluhan Timbalan Presiden FAM yang juga presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa tempohari yang bercadang untuk menimbang semula format Liga Super edisi 2012.

2. Saya sebagai peminat, pemerhati bolasepak tempatan berpandangan bahawa kita perlu kekal dengan 14 pasukan ataupun tambah ke 16 pasukan.

3. Memang benar, masalah utama adalah masalah kewangan. Tak banyak pasukan liga Super yang mempunyai kedudukan kewangan yang stabil apatah lagi kukuh. Tak banyak pasukan liga Super yang berjaya menarik penonton ke stadium. Jika tidak mampu tarik penonton ke stadium serta sering menghadapi kantung kewangan yang tenat, maka pasukan terbabit di cadang untuk di turunkan ke divisyen bawahan.

4. Bagi saya, sebagai permulaan, FAM menerusi penaja barunya boleh menyuntik dana permulaan kepada pasukan yang bertanding di liga Super. Seperti orang yang baru mula berniaga, mereka perlukan modal untuk membina perniagaan mereka. Berikan kepada mereka pelan 3 tahun, pasukan-pasukan ini hendaklah mentadbir kewangan mereka dengan lebih profesional.

5. Saya amat tidak bersetuju dengan menghadkan penyertaan kepada 8 pasukan sahaja di Liga Super. Ini akan merugikan pemain kerana jumlah perlawanan yang berkurang. Mengikut formula lazim, semakin banyak perlawanan kompetitif yang di tempuhi, semakin baik mutu permainan bolasepak sesorang pemain itu.

6. Dari segi pemain import, Saya berpendapat biarlah hanya yang mampu saja untuk mengambil pemain asing. Tidak guna berlumba-lumba mengambil pemain asing, jika kedudukan kewangan tidak mengizinkan. Saya berharap kepada pasukan yang kurang mampu, tumpukan kepada penambahbaikan sistem kejurulatihan dan juga akademi remaja.

7. Penambahbaikan sistem kejurulatihan penting bagi menambah ilmu jurulatih serta mempelbagaikan kaedah latihan bagi memenuhi keperluan teknik dan taktik semasa.

8. Dari segi akademi remaja, tingkatkan kualiti dari segi fizikal pemain, corak permainan moden iaitu 'possesion football' atau pun pentingkan skil penguasaan bola. Pemain muda harus ditekankan perlunya bermain secara 'intelligence' berbanding bermain secara membabi buta.

No comments:

Post a Comment