Tuesday, August 23, 2011

FAM perlu 2 pasukan untuk Sukan SEA dan Kelayakan Olimpik

1. Saya berpendapat FAM tidak perlu bersusah payah untuk menulis surat kepada AFC bagi memohon menunda perlawanan kelayakan Olimpik London 2012 menentang Syria November nanti.

2. Saya fikir FAM perlu mengutamakan pusingan kelayakan Olimpik lebih daripada misi mempertahankan pingat emas sukan SEA. Dalam masa yang sama, kita bertuah kerana mempunyai ramai pemain pelapis yang boleh dikatakan kompetitif di peringkat umur mereka.

3. Saya cadangkan FAM beri tugasan sepenuhnya kepada skuad Harimau Muda A kendalian Ong Kim Swee terhadap keperluan persiapan kelayakan Olimpik. Mereka perlu fokus dan melakukan persiapan khusus untuk menghadapi pusingan kelayakn olimpik. HMA tidak boleh terlibat dengan sebarang bentuk kejohanan lain. Ong Kim Swee seharusnya menumpukan perhatian 100% terhadap persiapan menentang Jepun, Syria dan Bahrain.

4. Bagi kempen mempertahankan pingat emas sukan SEA, kita boleh beri tugas itu kepada pasukan Harimau Muda B serta dibantu beberapa pemain skuad bawah 19 tahun. Perlu diingat, Sukan SEA hanyalah pertandingan bawah 23 tahun di peringkat rantau ASEAN dan merupakan pentas untuk pemain yang kurang mendapat tempat di HMA untuk membuktikan kemampuan masing-masing.

5. Kita jarang mendapat peluang untuk layak ke peringkat kumpulan ini, maka peluang yang sudah terhidang janganlah dipersiakan. FAM perlu mempersiapkan 2 pasukan yang berbeza bagi menghadapi 2 kejohanan yang berbeza dari segi tahap kompetitifnya dan juga berbeza dari segi keutamaannya.

No comments:

Post a Comment