Monday, August 1, 2011

Analisa Skuad Harimau Selepas 28 Julai.

1. Rasa kecewa bercampur lega dapat saya rasakan selepas perlawanan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 di Bukit Jalil antara pasukan Harimau dengan Sang Singa. Kecewa kerana kita gagal meneruskan kemaraan ke peringkat ketiga. Lega pula kerana pasukan negara tidak kalah di bumi sendiri.

2. Ramai yang melontarkan kritikan terhadap jurulatih Datuk K Rajagobal selepas tersingkirnya pasukan negara. Ada yang kata Datuk 'K' kurang arif dalam merencanakan strategi berkesan dalam menghadapi Singapura. Ada yang kata Datuk 'K' tersilap memilih pemain yang sesuai untuk bersaing dengan Singapura.

3. Dalam hal ini, saya berpendapat Datuk K terlalu bertegas dengan pemilihan pemain muda (skuad Olimpik) sehingga meminggirkan beberapa pemain lebih senior yang sedang 'on form' di peringkat negeri di saingan Liga Super. Beliau juga terlalu kerap menggunakan 'back four' muda sehingga mereka terbeban dengan tugas yang sepatutnya dipikul oleh pertahanan yang lebih senior.

4. Gandingan Mahali-Muslim-Fadhli tidak sepatutnya dibebankan dengan tugas bersama skuad senior, kerana mereka telah bermain untuk pasukan Harimau Muda di Liga Super serta kelayakan olimpik. Gandingan muda ini sepatutnya hanya bertindak sebagai 'Plan B' kepada skuad senior, jika berlaku ramai yang tercedera ataupun menjalani penggantungan.

5. Ada ramai yang mampu bermain untuk skuad senior jika kita tolak ketepi gandingan muda yang disebutkan tadi. Tidak perlu pandang terlalu jauh, kita hanya fokus kepada 4 pasukan terbaik Liga Super iaitu Kelantan, Terangganu, Selangor serta Kedah. Untuk pertahanan kanan, kita ada Daudsu Jamaludin (Kel), Sabree Mat Abu (Kedah), P Gunalan (Selangor). Pertahanan tengah S Subramaniam (Kel) Marzuki (Ter) Nasriq baharum (Sel) Farisham (Kel). Pertahanan kiri pula Ropy (Kel), Azmi Muslim (Kedah).

6. Oleh itu saya harap Datuk K dapat mengurangkan beban pemain-pemain muda kerana bermain terlalu banyak perlawanan berprofil tinggi. Mereka seharusnya diberi rehat yang cukup bagi meneruskan proses pembelajaran bersama skuad Ong Kim Swee. Saya juga sempat menilai setiap individu yang bermain di perlawanan kedua tempohari.:

7. Khairul Fahmi Che mat: Sepatutnya diturunkan ketika pertemuan pertama di Jalan Besar. Walaupun masih muda, beliau adalah penjaga gol terbaik negara buat masa ini. Berjaya menyelamatkan beberapa percubaan penting lawan. Rating 8/10.

8. Mahali Jasuli: Sangat efektif ketika menyerang, tetapi kerap menggelecek terlalu lama sehingga bola hilang kepada lawan. Perlu tingkatkan kemahiran berfikir, bila perlu menggelecek, serta bila perlu untuk melepaskan hantaran kepada rakan. Rating 6/10.

9. Muslim Ahmad: Pemain pertahanan berbakat, tetapi tertekan dengan tuntutan terhadap tugas penting yang panjang. Kelayakan Olimpik, kelayakan Piala Dunia serta perlawanan persahabatan dengan pasukan EPL. Tidak termasuk saingan Liga Super yang panjang. Saya bersimpati dengan beliau kerana dikritik, cuma berharap Muslim ambil iktibar dari pengalaman berdepan dengan Aleksandar Duric. Pengalaman berharga.

10. Fadhli Shas: Sama seperti Muslim, tidak adil menghentam pertahanan yang baru berusia 20 tahun ini. Berikan beliau rehat dan terus belajar bersama Harimau Muda di Slovakia. Pengalaman berharga menentang Duric dan Shi Jiayi.

11. Asrarudin Putra: Aksi sederhana, berkesan dengan hantaran lintang dari sebelah kiri. Cuma perlu perbaiki teknik bertahan serta hantaran tepat kepada rakan-rakan midfield. Rating 6/10.

12. Amar Rohidan: Beliau telah cuba sedaya upaya, tetapi pergerakan agak terbatas dengan ketiadaan Safiq. Beliau perlu tingkatkan kekuatan fizikal, perlu tajamkan lagi mutu bentesan. Sebagai defensive midfielder, beliau mesti lebih keras ketika menahan asakan lawan. Rating 6/10.

13. Ismail Farouqi: Berbakat, kreatif, cuma kurang pengalaman di peringkat antarabangsa. Datuk K tidak sepatutnya meletakkan beliau di kesebelasan utama untuk perlawanan genting seperti ini. Saya berharap ISmail akan diberi lebih peluang bersama skuad negara selepas ini. rating 5/10.

14. S Kunanlan: 'Livewire' dalam skuad kali ini. Rajin dan penuh dengan stamina, Kunanlan beraksi dengan penuh komited di kedua-dua perlawanan. Beliau terbabit dengan gol yang diledakkan oleh Safee Sali. Perlu dikekalkan dalam skuad. Rating 7/10.

15. Amirulhadi: Antara pemain setia Datuk K sejak pasukan bawah 19 tahun. Beliau juga terkenal dengan larian di sebelah sayap kanan. beliau nampak agak berhati-hati ketika perlawanan kedua, dan rembatan lemah beliau di peruh masa pertama amat mengecewakan. Perlu tingkatkan kualiti rembatan. Rating 6/10.

16. Hadi Yahya: Kurang kemahiran teknikal di peringkat antarabangsa. Gagal membebaskan diri dari 'marker'. Bola mudah dirampas dari kaki, kadangkala kawalan yang kurang kemas. Tidak ada percubaan bahaya ke gol lawan, mengecewakan untuk penjaring terbanyak Liga Super. Rating 5/10.

17. Safee Sali: Pemain yang jelas berada di kelas berbeza. menunjukkan mutu permainan berkesan sejak bermain di ISL. 'Positioning, finishing' beliau adalah yang terbaik di rantau asia tenggara. Jaringan-jaringan beliau dikecewakan oleh kelonggaran barisan pertahanan. Permain terbaik malaysia. rating 8/10.

18. Saya berharap Datuk K akan diberi peluang untuk memperbaiki pasukan. Pasukan ini merupakan pasukan harapan, jangan putus asa dan cuba lagi. TANAH TUMPAHNYA DARAHKU.

No comments:

Post a Comment