Wednesday, June 15, 2011

Perangi rasuah dan 'match fixing'

1. Saya anggap masalah ini adalah yang paling utama untuk diatasi. Ia seumpama berperang dengan syaitan. Kita boleh bina pasukan dari seawal 6 tahun, kita boleh bina stadium yang bertaraf dunia, kita boleh anjur Liga profesional, tapi kita sukar untuk mengharungi pertarungan dengan 'NAFSU'.


2. Bookie atau sindiket mengatur perlawanan telah lama wujud dan mereka kini sedang kembali aktif menjajah pemain tempatan untuk mengaut keuntungan haram menerusi aktiviti rasuah. Terbaru, semakin banyak pendedahan terhadap sindiket ini yang memberi rasuah kepada pemain-pemain muda di piala presiden (Equivalent to reserve league)

3. Persatuan bolasepak Negeri seharusnya mengetatkan pemantauan terhadap semua pegawai serta pemain yang berada di bawah tanggungannya. Pemantauan yang ketat seperti sesi audit dalaman seharusnya diperkenalkan kepada semua staf dan pemain.

4. Gaji pemain skuad utama dan skuad piala presiden hendaklah berpatutan supaya pemain tidak mudah 'dipancing' oleh pemberi rasuah. Gaji minimum pemain muda dicadangkan sebanyak RM 4,000.00, serta kontrak selama 2 tahun.

5. Khidmat kaunseling perlu disediakan sekiranya pemain berdepan masalah kewangan atau masalah lain. Ini bagi membantu pemain mencari jalan keluar dan tidak mudah mencari sumber yang haram.

6. Pegawai serta pemain hendaklah berfikir panjang sebelum terlibat dengan sindiket haram ini, kerana rasuah boleh menjadi barah. Sekiranya tidak ada kesedaran, maka terkuburlah harapan bolasepak kita untuk pergi lebih jauh. Fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment