Monday, June 20, 2011

Harimau Muda mampu baham lebanon

1. Melihat kepada aksi anak buah ong Kim Swee semalam, ternyata peluang kedua-dua pasukan mempunyai peluang sama rata untuk mara ke peringkat yang seterusnya. Malaysia berjaya menyaingi Lebanon yang mempunyai kelebihan fizikal.

2. Bermula dengan agak gemuruh, bagaimanapun skuad muda negara berjaya bermain mengikut rentak sendiri dan keyakinan itu meningkat setelah beberapa hantaran kemas berjaya disempurnakan. Lebih menarik, penyerang negara Izzaq faris berjaya mengatasi pertahanan Lebanon setiap kali bersaing untuk bola hantaran jauh dan tinggi.

3. Pemain-pemain negara telah berjaya melepaskan lebih kurang 5 percubaan tepat ke gawang Lebanon, tidak termasuk peluang yang dimiliki oleh Wan ZaharulNizam yang agak lambat melepaskan rembatan meskipun tinggal hanya berdepan penjaga gol Lebanon.

4. Saya rumuskan kemampuan Malaysia menyaingi Lebanon semalam disebabkan oleh keputusan bijak Ong Kim Swee meletakkan 2 holding midfielder iaitu Gary Steven Robbart dan Gurusamy. Ini membolehkan seorang lagi pemain tengah iaitu Irfan fazail bergerak bebas sebagai pemain tengah menyerang (attacking Midfielder) dan membuka ruang buat Izzaq faris.

5. Saya anggap perlawanan kedua di Bukit Jalil Khamis ini sebagai 'final' yang perlu diberi perhatian yang serius oleh Ong Kim Swee. Kelemahan utama pasukan lebanon adalah di bahagian pertahanan kiri dan kanan. Ini terbukti apabila pemain-pemain sayap negara beberapa kali berjaya menembusi pertahanan mereka melalui bahagian yang disebut tadi.

6. Saya menyeru semua penyokong pasukan harimau malaya untuk turun ke Bukit Jalil Khamis ini dan beri sokongan tak berbelah bagi kepada pasukan negara. Tanah tumpahnya darahku...

No comments:

Post a Comment