Thursday, June 23, 2011

Malaysia kembali ke peta bolasepak Asia

1. Saya sudah menjangkakan sesuatu yang positif mampu dicapai oleh skuad Ong Kim Swee malam ini. Seperti tulisan saya sebelum ini, skuad Harimau Muda telah bermain dengan keyakinan yang tinggi malah Lebanon bernasib baik untuk tidak kecundang di Beirut.

2. Walaupun kita maklum kebanyakan pasukan dari timur tengah mempunyai kelebihan dari segi kemahiran teknikal individu, namun formula Ong Kim Swee yang bijak memaksimumkan kemahuan pemain untuk bekerja sebagai satu unit telah membuahkan hasil.

3. Jaringan Irfan Fazail seawal minit ke sembilan membuktikan kesungguhan Malaysia untuk memburu tempat ke kelompok 12 terbaik asia sebelum menentukan perhitungan di peringkat seterusnya. Begitu juga jaringan Wan Zack Haikal yang saya anggap telah memeranjatkan pasukan Lebanon.

4. Hanya kad kuning kedua Gary Steven Robbart agak menggusarkan saya, kerana kedua-dua 'foul' yang beliau lakukan adalah kerana kesilapan beliau sendiri. Harapan saya agar Gary belajar dari kesilapan ini. Bagaimanapun, Gary adalah pemain yang berkualiti, dan saya percaya beliau layak untuk bermain di eropah kerana permainan beliau mirip Claude Makalele.

5. Tahniah kepada skuad Harimau Muda, anda layak untuk diberi ruang berpesta sehari dua ini, tetapi Ong Kim Swee harus memikirkan strategi untuk pusingan seterusnya dimana undian akan dilakukan 7 Julai ini. Tahniah dan teruskan usaha anda.

No comments:

Post a Comment