Wednesday, October 12, 2011

Pengadil perlu dibantu dengan segera!

1. Berikutan insiden pesta kad merah di Kuala Terengganu tempoh hari, juga setelah menonton Cafe Sukan di Astro selasa lepas...saya mengambil kesimpulan bahawa para pengadil bolasepak di malaysia patut di bantu...dan bukan dicerca.

2. Yang pertama, FAM hendaklah mengkaji semula elaun atau bayaran yang diberi kepada setiap pengadil perlawanan Liga Super, Piala Malaysia dan Piala FA. Ini berikutan kos sara hidup, kos pengangkutan yang semakin tinggi boleh menggugat prestasi semasa para pengadil.

3. Yang kedua, Jabatan pengadil di FAM perlu penambahan bilangan pengadil berkualiti yang boleh dibawa ke tengah bagi memberi lebih banyak pilihan di masa akan datang.

4. Ketiga, Undang-undang bolasepak perlu di promosikan dengan lebih kerap ke khalayak umum, bagi mengelak salah faham antara peminat yang datang ke stadium dengan keputusan pengadil yang dikatakan tidak konsisten.

5. Saya bersimpati dengan nasib para pengadil, mereka tidak pernah dihormati, di kenang, tapi rata-rata peminat hanya pandai mencemuh dan mengeji. Pengadil wajib dibantu dengan segera.

No comments:

Post a Comment