Wednesday, October 26, 2011

G Mahathevan boleh digilap sebagai pemain pertahanan

1. Pasukan kebangsaan Malaysia yang ada sekarang ketandusan kualiti dari segi kemampuan fizikal, baik dari segi ketinggian mahupun dari segi tegapnya seseorang pemain itu (Muscular).

2. Ada beberapa posisi yang sangat kritikal dan memerlukan kelebihan fizikal untuk bersaing dengan serius di peringkat antarabangsa. Penjaga gol, pertahanan tengah, pemain tengah dan penyerang. Sekurang-kurangnya 4 orang pemain kita perlu mempunyai ketinggian 6 kaki dan ke atas.

3. Kini kita hanya memiliki Izzaq Faris Ramlan sebagai pemain yang memenuhi kriteria itu. Sungguhpun begitu, saya berharap para jurulatih di peringkat akar umbi, dan juga para pencungkil bakat di sekolah-sekolah lebih teliti ketika membuat pemilihan pemain.

4. Ketinggian dan ketegapan pemain penting terutama ketika pasukan negara kehilangan bola dan perlu bertahan. Mempertahankan gol dari ancaman sepakan sudut, sepakan percuma (benteng) dan juga persaingan bola tinggi adalah sangat penting terutama bila berdepan pasukan dari luar Asia Tenggara.

5. Terutama di bahagian pertahanan, Pasukan negara yang sekian lama dikemudi Norhafiz Zamani Misbah dan Aidil Zafuan dilihat tidak mampu menjamin kekebalan benteng terutama bila bertemu pasukan yang lebih sasa fizikalnya seperti pasukan dari timur tengah.

6. Ditambah lagi dengan keengganan Datuk k Rajagobal untuk memberi semula peluang kepada Marzuki Yusof (Terengganu) bermain untuk pasukan harimau, Malaysia amat kekurangan pilihan di bahagian pertahanan. (Selain fadhli Shas, Muslim Ahmad, Faizal Muhd)

7. Antara bakat yang boleh digilap sebagai pemain pertahan tengah ialah G Mahathevan yang kini sering memanaskan bangku simpanan Negeri Sembilan. Walaupun ramai yang berpendapat beliau agak perlahan dan tidak 'sharp' ketika menanduk, namun saya lihat dari sudut yang berbeza.


8. G Mahathevan perlu diberi peluang oleh jurulatih untuk memberi yang terbaik. Saya berpendapat posisi terbaik beliau adalah pertahan tengah (Central defender). Cuma, beliau perlu dibimbing untuk meningkatkan lagi mutu tandukan, larian, bentesan, kawalan (marking) serta keupayaan membaca permainan. Kita perlu memanfaatkan kelebihan fizikal beliau secepat mungkin dan seberapa maksima yang mungkin.

1 comment:

  1. tahniah. dan perlawanan sumbangsih malam tadi..dia semakin baik.

    ReplyDelete