Monday, December 26, 2011

Perlunya rangkaian 'scouting' di dalam dan luar negara buat pasukan MSL

1. Mengapa banyak pasukan liga super Malaysia masih menghadapi masalah untuk mendapatkan pemain import yang berkualiti? Ini kerana mereka tidak memiliki organisasi profesional yang boleh membantu mencari bakat-bakat kelas antarabangsa.

2. Di negara ini, tidak ada individu mahupun firma yang berminat untuk menjadi agent sepenuh masa bagi mencari, memantau, menganalisa, menjejak bakat serta menguruskan urusan perpindahan pemain bolasepak profesional. Oleh sebab itu, Persatuan negeri/kelab kerap kali secara rawak memanggil pemain import untuk diuji melalui perlawanan persahabatan. Kaedah ini memang tidak cukup profesional.

3. Persatuan negeri/kelab harus mewujudkan rangkaian 'scouting' yang lebih profesional bagi membekalkan maklumat terperinci serta gambaran sebenar seseorang pemain asing sebelum sebarang keputusan diambil. Persatuan negeri/kelab mesti melantik agent di luar negara ataupun wakil di setiap liga kompetitif di luar negara.

4. Liga Thailand, Vietnam, Indonesia dan Singapura memiliki ramai pemain asing yang berkualiti tinggi. Persatuan negeri/kelab boleh menggunakan agent yang dilantik untuk memberi maklumat tentang seseorang pemain yang dikehendaki. Statistik, video serta komen jurulatih boleh diperolehi dengan lebih tepat. Jika ingin meninjau lebih jauh, Persatuan negeri/kelab boleh wujudkan kerjasama dengan agent di liga Australia, Jepun dan Korea.

No comments:

Post a Comment